Coraz więcej firm decyduje się na umożliwienie swoim pracownikom pracy zdalnej. Wiele osób zastanawia się, jak wygląda rozliczanie nadgodzin w takim trybie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak wyglądają nadgodziny na home office.
Home office a Kodeks pracy
W kwietniu 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw definiujące termin pracy zdalnej. Wraz z nią wprowadzono okazjonalną pracę zdalną – pracownik, którego zawód umożliwia pracę w trybie home office, może wykorzystać 24 dni pracy zdalnej na żądanie.
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi wszelkie niezbędne materiały i narzędzia do wykonywania pracy w ten sposób. Co ważne, możliwość pracy w trybie home office powinna być ustalana jeszcze na etapie zawierania umowy. Jeśli jesteś już zatrudniony w firmie, a Twoje stanowisko umożliwia pracę zdalną, możesz ustalić z pracodawcą jej zasady.
Jest także grupa pracowników, których wnioski pracodawca musi uwzględnić. Są to:
- pracownice w ciąży,
- pracownicy wychowujący dziecko do 4 roku życia,
- pracownicy sprawujący opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym, posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności,
- pracownicy, o których mowa w art. 142₁ § 1 pkt 2 i 3 Kodeksu pracy.
Home office a nadgodziny
Kodeks pracy nie określa jasno, jak powinno się rozliczać z nadgodzin osobę pracującą całkowicie zdalnie. Powinny być one rozliczane tak, jak zakłada Kodeks pracy, czyli tak, jak w przypadku pracowników stacjonarnych. Oznacza to, że niezależnie w jakim trybie wykonujesz swoją pracę, nadgodziny powinny być odpowiednio rekompensowane – dodatkiem do wynagrodzenia lub czasem wolnym.